Deze site is ontwikkeld voor portrait stand

Hardlopen op blote voeten

“Hardlopen op dempende schoenen is als piano spelen met bokshandschoenen” ….. en dus trekken we de schoen uit. We gaan op blote voeten verder. Een goed idee of niet??

Onze voeten zijn bij het staan en lopen het fundament van ons lijf. Iedere voet (werkelijk een geniaal stuk kunstwerk!) bestaat uit zo 26 botjes, 107 gewrichtsbanden en 19 spieren. Daarnaast ligt er in de voet een uitgebreid netwerk van zenuwbanen welke via de gevoel detecterende zenuwcellen in de voetzool en weke delen rond de voetgewrichtjes, het brein voorzien van de stand van de voet op de ondergrond.

Vele voeten
voeten, samenstelling, gewrichten

De stand van de voet wordt bepaald door o.a. erfelijke factoren en de conditie en kracht van de voetspieren. Op latere leeftijd kan door tal van oorzaken de stand van de voet veranderen.

Dempende en corrigerende schoenen (en dat geldt dus ook voor hardloopschoenen) maken dat de voetspieren lui worden en minder hoeven te werken. Zo kan het zijn dat na verloop van jaren de voet zwakker wordt, waardoor het staan en lopen op minder steunend schoeisel of blote voeten als vermoeiend en pijnlijk ervaren wordt. De stand van de voet in zijn natuurlijke positie kan dan veranderen en meer inzakken en/of naar binnen kantelen.

Dit fenomeen én het sinds 2010 wijd verspreide nieuws dat hardlopen op blote voeten tot een gezondere loopstijl leidt, heeft inmiddels vele lopers ertoe verleid de schoenen uit te trekken en op blote voeten de loop carrière voort te zetten. Deze radicale ommezwaai, zo blijkt inmiddels, levert helaas voor de meeste lopers niet het fel begeerde blessurevrije hardloopleven op.

Door het dempende werk van de schoenen zijn we gewend hard te lopen in een soort van “wandelmodus”. D.w.z. dat we de voet nog immer te ver voor de heup landen en als logisch gevolg daarvan op de hiel neerkomen danwel geforceerd op de voorvoet landen.

Het laten staan van de schoenen zal deze, in het brein in geprogrammeerde manier van lopen namelijk niet zomaar vergeten en veranderen in een perfecte “barefoot running technique” loopstijl. Ik zeg perfect omdat er wel degelijk toch ook positieve veranderingen in de loopstijl waar te nemen zullen zijn. De looptred zal om de klappen van de landing te verminderen wat compacter worden en met het beeld van de gewenste voorvoetlanding in gedachten, zie je bij de meeste lopers een geforceerde voorvoetlanding ontstaan.

De loopsnelheid is daarbij o.h.a. laag (wat positief is omdat langzamer lopen de impact van de landing sowieso lager maakt) en de pasfrequentie onnatuurlijk hoog. De literatuur meldt immers dat deze 180 stappen per minuut moet bedragen. Dat de spontane blotevoetenloper echter niet zonder meer op de voorvoet landt is goed te zien in dit filmpje. In deze video filmde ik triatleten die na het zwemmen op weg zijn naar hun fiets en met blote voeten door de “transition area” rennen. Zoals je ziet blijft het grootste deel van de lopers gewoon op de hielen landen;

Wanneer het blootvoetshardlopen heel rustig wordt opgebouwd zullen de botten, pezen, gewrichtjes en bandjes in staat zijn zich aan te passen aan de nieuwe gestelde eisen. De botdichtheid van de voetbotjes neemt toe en de spieren en ligamenten worden sterker. Dit te samen met het lopen op lage snelheid maakt dat eerder opgelopen blessures mogelijk eindelijk verleden tijd worden. Al met al toch wel positief dus. (-:
Wanneer het lopen echter te snel wordt opgebouwd, de loopsnelheid te hoog is en de loopstijl te veel in de “wandelmodus” plaats blijft vinden, dan blijven tal van hardloopblessures helaas op de loer liggen.

In mijn praktijk zie ik met grote regelmaat “barefootrunners” met blessures. O.a. de stressfractuur van één van de middenvoets- beentjes (vaak metatarsale 2-3), plantair fasciitis, achillespees- en kuit klachten.

Behalve behandeling van de klachten wordt via een highspeed video opnamen (super slowmotion) ook altijd de loopstijl bekeken. Sommige lopers vertellen me van te voren overtuigend dat ze na het aan de wilgen hangen van de schoenen voorvoetlanders geworden zijn en dat de pasfrequentie aan de vereiste norm van 180 stappen per minuut voldoet. Het gezamenlijk terugkijken van de video opnamen laat echter vrijwel zonder uitzondering zien dat er nog veel te verbeteren valt. Wat men dénkt te voelen stemt dus in veel gevallen niet overeen met de werkelijkheid!

Afbeeldingen van barefoot running tutorials op Youtube met niet optimale landing van de “barefoot experts” zelf
barefoot running done wrong

barefoot expert done wrong

Practice what you preach coaches!!

Door de atleet bewust te maken van de onbekwaamheden in het lopen en via de “Pose method of running” te werken aan de “barefoot” loopvaardigen kan de loper ook als blotevoetenloper het beste uit zijn lopen halen. Heerlijk hardlopen exact zoals de natuur het bedoeld heeft en zonder zorgen om blessures. Net zoals dit kleine ventje dat nog beweegt het loopt zoals we het ooit allemaal hebben gedaan;

Hier een filmpje van mijn loopstijl op blotevoeten; https://youtu.be/jCXohKKyuZI

Via de Posemethod geschoold kwam het hardlopen in een gezonde stijl op blotevoeten als vanzelfsprekend. Lees ook de beschrijving onder het filmpje even voor meer informatie over de biomechanica van het hardlopen zoals deze volgens “Posemethod” aangeleerd wordt.

Maak gerust een afspraak en ENJOY THE RIDE!!!