Deze site is ontwikkeld voor portrait stand

De NaturalFit trainingen zijn bedoeld voor mensen die willen werken aan een functioneel en fit lijf. Bij NaturalFit trainen we niet met fitnessapparaten. Dit, omdat deze je vooral in geïsoleerde, kunstmatige bewegingen dwingen en daar hebben we in het dagelijkse leven helaas niet veel aan. Bij NaturalFit maken we daarom gebruik van functionele (en daarmee gezonde) 2014-11-04 20.30.53bewegingen, waarbij het hele lichaam betrokken is. Te denken valt aan: tillen, gooien, springen, rennen, trekken en duwen. M.a.w., we spreken het lichaam aan via allerlei zinvolle vaardigheden. Zo trainen we de conditie door touwtje springen, hardlopen, roeien of fietsen. Hierbij wordt aanspraak gemaakt op de capaciteit van het hart- en vaatsysteem en de longen. Verder trainen we fysieke acties, waarbij het eigen lichaam als tegenwicht dient. Te denken valt aan vaardigheden uit het ouderwetse gymnastiek en turnen. Deze vereisen een mooie combinatie van balans, kracht en lenigheid. Hieronder vallen bijvoorbeeld push-ups, je aan een stang optrekken of duwen, een “muscle up” in de ringen, of in een touw hangen of klimmen. En tot slot, het (gezond) tillen van externe gewichten. Hiermee trainen we de spieren expliciet op kracht. Er wordt gebruik gemaakt van extra externe gewichten zoals halterstangen, losse gewichten en kettlebells.
Voor deelnemers van de NaturalFit trainingen zijn er ook een aantal vrije trainingsuren beschikbaar.

Een training bij “NaturalFit” doe we in klein groepsverband (8-10 deelnemers). Aan de training gaat een korte warming-up vooraf die deels buiten plaatsvindt. Daarna worden er bepaalde technische elementen uit de bovenstaande domeinen geoefend. Het gaat dan vooral om een goede (= gezonde) uitvoering van de beweging. Uw coach (tevens fysiotherapeut) zal hierop toezien en daar waar nodig de oefening aanpassen aan de mogelijkheden van dat moment (scalen). IMG_3225_2Aan het eind van de training zullen diverse vaardigheden in circuitvorm de revue passeren. Dit laatste en meeste intensieve onderdeel is een HIT (High Intensity Training). HIT-trainingen zijn zeer effectief gebleken voor het verbeteren van conditie en kracht, maar ook om de bloeddruk- of om te hoge bloedsuikerspiegels omlaag te brengen. De trainingen zijn zodanig georganiseerd, dat iedere deelnemer (beginner en gevorderde) voldoende aan zijn trekken kan komen. Zo zal bijvoorbeeld de één puur op armkracht naar boven in de touwen klimmen en trekt een ander zich via de touwen op van langzit naar stand. De trainingen zijn behalve erg leuk, inmiddels ook uitermate geschikt gebleken om de houding te verbeteren en nek-, schouder- en rugklachten te verminderen, te verbeteren en te voorkomen.

Hier een link naar een interessant artikel over de zin van hoog intensieve training. Veel mensen denken dat hoog intensief trainen blessures in de hand werkt. Dat is beslist niet zo wanneer er oog is voor kwaliteit van bewegingen afgestemd op de individuele mogelijkheden. Bij Fysio & Zo zijn die randvoorwaarde absoluut verzekerd. Indien je om fysieke redenen twijfel hebt of de trainingen voor jou te volgen zijn stuur me dan een mail of bel even. Voordat je aan jouw eerste training kan deelnemen, wil ik, om een zo op maat mogelijke begeleiding te waarborgen, sowieso e.e.a. van je weten m.b.t. de huidige gezondheid en motivatie tot deelname.