Deze site is ontwikkeld voor portrait stand

“Hardlooples belangrijker dan goede hardloopschoenen!”

Hardlopen is één van de meest populaire sporten van Nederland. Volgens onderzoek waren er in 2015 in ons land zo 2,4 miljoen actieve lopers. M.n. de vrouwen hebben hierbij een grote inhaalslag gemaakt.

Maar dan … Eind jaren 70 bleek uit onderzoek dat twee op de drie lopers ieder jaar zodanig geblesseerd raken dat dit het staken van de loopactiviteit tot gevolg heeft. Recent is dat onderzoek herhaald en opvallend genoeg bleek dat het aantal geblesseerden was gestegen tot ruim 80%! Dit ondanks het feit dat we tientallen jaren verder zijn met wetenschappelijke onderzoek naar hardlopen en ondanks de ontwikkelingen in de technologie van loopschoenen.

Waar gaat er mis??

Als hardlopen iets is waar we voor gemaakt zijn (een natuurlijke vorm van bewegen) waarom gaat het dan zo vaak mis en raken lopers geblesseerd?

  • Is het het lopen zelf dat zo slecht is?
  • Of is het zo dat slecht lopen slecht is?
  • Of is een afwijking in de anatomie een oorzaak van de ellende (door gezakte voeten in combinatie met niet correcte schoenen bijvoorbeeld)
  • Of willen atleten in korte tijd te veel of te snelle kilometers maken?
  • Of is ons gestel, in een maatschappij waar we ons leven vooral zittend doorbrengen, niet meer in staat veilig hard te rennen?

Vanzelfsprekend is er niet één oorzaak aan te wijzen voor het ontstaan van blessureleed. In de meeste gevallen zal het een combinatie van factoren zijn welke aan een blessure ten grondslag ligt.

Tips voor beginners

Via internet (zo lijkt het) kan de beginnende hardloper zijn hart ophalen aan adviezen om een goede start met lopen te maken. De huidige tips en adviezen omhelzen vooral de tips om goede (bij voorkeur aangemeten) hardloopschoenen te kopen, een gedegen warming-up te doen, niet te hard van stapel te lopen, een hartslag meter te gebruiken enz. enz. Zie hier één van de meest complete lijstjes op Google; https://www.gezondheidsnet.nl/hardlopen/hardlopen-voor-beginners. Artikelen te over dus, maar toch …. telkens ontbreekt bij de adviezen één (m.i.) zeer belangrijke factor, namelijk deze; aandacht voor de manier waarop we hardlopen.

Dáár gaat het mis …

Best vreemd eigenlijk … Want dáár waar het bij nagenoeg alle sporten vanzelfsprekend is om op les te gaan om de sport specifieke vaardigheden aan te leren (denk aan golf, tennis en zwemmen), wordt hier in het geval van de hardloopsport volledig aan voorbij gegaan. Dan ineens kunnen we het allemaal prima zelf, zonder enige instructie … iedereen kan toch immers hardlopen?? Zo trainen vele lopers meerdere malen per week (sommigen zelfs voor grote evenementen als marathons), zonder zich ooit te hebben afgevraagd of ze dat nu wel op een handige manier doen. Ze zijn zich er niet bewust van, dat ze zeer waarschijnlijk met een betere looptechniek in staat zouden zijn tot sneller lopen, kortere hersteltijden en minder kans op blessures. Een gemiste kans!

Hardlooples via de “Pose method of Running” voor een goede start

De “Posemethod of running” is een bewezen effectieve methode om mensen te leren efficiënt en gezond hard te lopen. De methode werd in de jaren 70 ontwikkeld door Nicholas Romanov een hoogleraar bewegingsleer die toen der tijd doceerde en training gaf aan een universiteit in Rusland. Hij gaf daar ook atletiek training. Allerlei onderdelen; o.a. hoogspringen, en discuswerpen, maar ook hardlopen zelf. V.w.b. het discuswerpen en hoogspringen ging dat prima naar tevredenheid, maar het geven van de hardlooptraining was lastiger. Hij kwam er tot zijn verbazing achter dat hij ondanks al zijn jaren studie eigenlijk helemaal niet wist wat hij nu aan zijn lopers moest meegeven om beter en sneller te lopen. Ook toen hij gedetailleerder in de literatuur ging zoeken werd hij niet veel wijzer. Er bestond geen model, geen consensus over wat nou goed hardlopen was. Er was geen standaard. Vanaf die tijd is hij hier actief mee aan de slag gegaan en ontwikkelde hij zijn Posemethode.

Zijn visie over hardlopen en de rol van de zwaartekracht als belangrijke factor hierin, kregen pas na zijn verhuizing naar Amerika en het uitkomen van zijn eerste boek (eind jaren ’90) meer bekendheid. De gevestigde orde in de loopwereld keerde zich aanvankelijk behoorlijk tegen hem en zijn toen revolutionaire ideeën. “De zwaartekracht als bron van bewegen, wat een onzin, we lopen toch met onze benen?!” Ondanks dat  heeft Pose zich de afgelopen jaren “steady” ontwikkeld. Meer en meer hardlopers hebben de inmiddels wereldwijd bekende methode ontdekt om beter hard te lopen, de kans op blessures te minimaliseren en de beste loper uit zichzelf te halen. De methode wordt behalve in het Amerikaanse leger ook in het Nederlandse leger gebruikt om recruten beter (lees gezonder) te laten hardlopen en In de snel groeiende CrossFit wereld is het dé methode om de community te hardloopvaardigheden aan te leren.

Ben je geïnteresseerd in een clinic Poserunning of wil je hier nog meer over weten ga dan even naar mijn website en klik op de button “Hardlopen”. Mocht je een afspraak willen maken of wil je hier eerst nog wat advies over hebben mail of bel me dan gerust. Ik help je als beginnende hardloper graag een gezonde, duurzame start met je lopen te maken.

Een één op één clinic duurt zo twee uur. De sessie is een combinatie van theorie en praktijk. Ik vertel veel over achtergronden en filosofie van de “pose method”, maar we zullen vooral praktisch bezig zijn. Het is niet zo zeer zweten en afzien (je hoeft dus geen goede conditie te hebben). Het gaat er vooral om te voelen hoe lopen anders kan en dit probeer ik je te laten ervaren m.b.v. allerlei loop oefeningen en “drills”. Ik zal je vooraf  en achteraf filmen en dit ter plekke voor je inzichtelijk maken, zodat je zelf direct e.e.a. terug kunt zien. De ervaring leert dat mensen na een eerste Pose sessie weken tot maanden zelfstandig uit de voeten kunnen. Het is dus niet zo dat je wekelijks op “looples” moet, altijd fijn (-;..